Crónica jotugráfica del Día Nacional de Cantabria ’09

Un añu más el Día Nacional de Cantabria convocó en Bárcena la Puenti a tola isquierda cántabra col aquel de meciar lo festivu cono rivindicativu, traéndo dendi Abora, Regüelta y l’Asamblea Feminista Langresta cumu lema “Contra la crisis del capitalismu, costruyendo un juturu dinu”. Lo mismu el lunis, pese a la morrina, cumu el martis, l@s cántabr@s contestarin a la convocatoria, contabilizándose nunas 500 presonas las que pasarin pol prau d’esti “Día Cantabria alternativu”, cumu lo véin ya los paisanos de Regocín.

Isti añu la convocatoria del Puente Samiguel vinía precedía d’un autu en Sanander el sábadu 25, ena que frenti a una güena asistencia, l’hestoriaor Diegu San Gabriel desplicó el procesu hestóricu que conmemoramos cáa 28 Juliu, nel su contestu, los sus antecedentis y los sus porqués, habiendo dimpués tiempu pa priguntas y aclaracionis.

Ya en Bárcena la Puenti, el lunis 27 confirmó las sospechas que arrastrábamos dendi la “visita” del ejércitu español a Sanander: Dios es españolista (y reaicionariu, valga la redundancia).  El día amenazaba lluvia, y estuvo morrinando tola mañana y la mediudía a la hora’l montaji. Entá asina, fuimos quien pa montar tolas cachaperas y acaldá-la zona d’acampáa. Cáa añu, poca a pocu, vamos medrando, tamién n’infraestrutura, y ésti inauguramos dos nuevas cachaperas, ondi pudierin asubiase la genti de cumía y bocatas, y los distintos coleutivos que pusierin puestucu nel Día Nacional: la Distribuiora Cadíu, la Intersindical Cántabra, Diagonal Cantabria, el Conceju, Huellas Cantabria…

Pa la hora’l conciertu estaba ya tou a puntu, y onqui las nubis caltenían el cielu del su color carauterísticu en Cantabria, había escampáu y la genti esperaba que subieran los K-Nalón al escenariu. Tres d’una hora de güen hip-hop, hebo de suspendé-l conciertu por problemas téunicos nel generaor, pal día siguienti.  Encontó, esa nuechi la genti caltúvosi nel prau disfrutando del güen ambienti creáu, y la jorra siguió a la manera tradicional, al son de la gaita, el tambor y las tonáas popularis que juerin surdiendo.

Poca a pocu, la genti jué marchando cancia la zona d’acampáa, a descansar pal Día Nacional de Cantabria que vinía derréu. Los que debieron cansase de descansar juerin los del istitutu armáu, que jicierin autu de presencia esa nochi y el día siguienti, tratando d’amedrentá-a la genti, ensin denguna razón aparenti. La organización del Día Nacional ya había entarajiláu un sistema sellencu de seguridá y autodecensa, peru el lunis insistierin n’intentar vigilar y molestar a quienis namás que quisíamos disfrutar del día. Esto nu es namás muestra de la opresión y coherción que jaz l’Estáu Español sobri tolas muvicionis socialis que planten cara, tamién es prueba de qu’el Día Nacional de Cantabria ha medráu jasta’l puntu de poner nerviosu a angún caciqui y facista de los que mandan a estos boinas verdis.

El lunis albió soleáu, y derréu de jacer un pasacallis pola zona d´acampáa, entá con un pocu de retrasu, cuandu trajerin otru generaor nuevu, empenzarin las atividáes, col deporti sellencu (pulsu), la sidráa, churizáa, y el teatru contra’l machismu, que protagonizarin las mozas y mozos de Langresta. Leyérinse al públicu tamién las puisías finalistas del II Certamen de puisía en cántabru, entarajiláu pola Asoc. Cultural L’Argayu.

Dimpués siguió’l deporti sellencu, desarrollóse un nuevu concursu de carrera d’ollas, con alta participación y bien de públicu. Amás la jotu salió ena prensa, cifrando en 500 presonas los asistentis al Día Nacional ’09.

 

Alredior de las 14:30 h. dio en repartise la cumía popular, con un variáu menú que ofrecía pa eligir enti’l cucidu d’alubias, la ensalada de pasta o la periñaca. Repartiérinse en total 200 racionis de cumía y la genti buscó’l sombriegu de los salcis y las cajigas pa ponese con ello.

Dimpués de la cumía y un merecíu ratucu pa digerir y descansar, allegó la hora del conciertu de Cesk Freixas, que acurrió al públicu a disfrutá-de las cancionis del cantautor catalán, y de Bruma, un grupu de folk que está surdiendo. Bien luegu tuvo lugar l’autu pulíticu, con intervencionis d’Abora y l’Asamblea Feminista Langresta, amás del Conceju y la Intersindical Cántabra. Tamién hebo un espaciu pa que Huellas Cantabria parlara de los drechos de los animalis nel País y pa que dendi l’ACPT se denunciara la especulación que amenaza’l patrimoniu cultural y arquitetónicu de Viérnolis. A lo últimu subierin al escenariu las delegacionis enternacionalis que visitarin el Día Nacional de Cantabria, vinías d’Asturias (Darréu), Andalucía (Jaleo!!) y los Paísis Catalanis.

 

 

 

 

A lo largu de tol día, tamién enti las intervencionis pulíticas, durante’l deporti sellencu y dimpués jasta que empenzó’l conciertu, hebo una muestra de la riqueza de folclor que guarda’l País, con autuacionis del Dúo Guriezu (gaita y tambor), Soltxu (pandereta), Mariu y Paulu (gaiteros), Sergiu (gaita y rabel), Raúl Molleda (tonáa y vozaina), Javier Alonso (silbu y tamboril), Nachu (pitu montañés)… que amenizarin el día a tolos presentis.

 

 

 

El deporti sellencu terminó con un nuevu concursu de tiru-cuerda, qu’esti añu se llevó un equipu de Roiz, peru que sobri tou, levantó bien d’atinción y sacó güenas sonrisas, cumu tolos años.

 

 Otru rasgu idintitariu cántabru que dendi’l Día Nacional de Cantabria está arrecuperándosi y potenciándosi, es el gritu ancestral cunucíu cumu jisquíu, relinchíu o jujéu. La tradicional “echáa de jisquíos” golvió a acurriar a un carráu de curiosos.

 

 

Y por fin a las 20 h. pudo celebrase’l conciertu, gracias tamién a la generosidá de los téunicos de soníu y de los grupos que faltaban por tocar, que se ofrecierin a tocá-l día prósimu. Y col folk de Gatu Malu, el rock de Muy Deficiente, el ska-punk de SkurriBand y la leutura d’un comunicáu de Regüelta atentu a la costruición de la MPCL cumu alternativa popular a una Cantabria que siempri está en crisis, juimos despidiendo’l Día Nacional de Cantabria ’09. Gracias a tola genti que disfrutó y rivindicó con nós un juturu dinu pa isti País. ¡Salú y jasta más ver!

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s